Jan de Rooystraat te Kaatsheuvel
Uitgevoerd in design en construct en waarbij toezicht wordt gehouden via kwaliteitsborging.
Waarom een herinrichting van de Jan de Rooijstraat?
De Jan de Rooijstraat vormt de zogenaamde gebiedsontsluitingsweg tussen het centrum en de Bevrijdingsweg. De huidige inrichting van de Jan de Rooijstraat is afgestemd op gemengd verkeer. Dit wil zeggen dat fietsers en (vracht)auto’s niet fysiek van elkaar gescheiden zijn. Hiermee voldoet deze weg niet aan de inrichtingseisen voor gebiedsontsluitingswegen. Afzonderlijke voorzieningen voor fietsers ontbreken en ook de doorstroming van verkeer levert problemen op, onder andere door de bussen die stoppen bij de bushaltes. Ook de rotonde Jan de Rooijstraat – Bevrijdingsweg met grotendeels aanliggende fietspaden, is niet verkeersveilig. Daarnaast wordt het straatbeeld gedomineerd door een wegverharding van verweerde betonklinkers met veel verzakkingen.
De inrichting van de Jan de Rooijstraat kan als volgt worden omschreven.
De huidige inrichting en technische staat van de Jan de Rooijstraat en de rotonde met de Bevrijdingsweg:
|
Wat wordt met de herinrichting van de Jan de Rooijstraat bereikt?
De herinrichting is erop gericht bovenstaande problemen op te lossen. Zonder in details te treden kan het resultaat van de herinrichting als volgt worden omschreven.
| Met de herinrichting van de Jan de Rooijstraat en de rotonde Jan de Rooijstraat – Bevrijdingsweg krijgt Kaatsheuvel een verkeersveilige en onderhoudsarme gebiedsontsluitingsweg met een goede verkeersdoorstroming en een hoogwaardige uitstraling die past binnen het bedrijventerrein De Kets en het centrumgebied. |
Groenvoorzieningen
Volgens het Groenstructuurplan behoort de Jan de Rooijstraat tot de stedelijke hoofdlijnen. Door in de Jan de Rooijstraat tussen de Bevrijdingsweg en de Hoofdstraat bomen te planten krijgt de straat een laanachtig beeld. In het gedeelte Zuidhollandsedijk – rotonde worden de bestaande bomen gerooid. Op deze plek worden kabels en leidingen gelegd waardoor er geen nieuwe bomen terugkomen. In het gedeelte rotonde – Schotsestraat worden de huidige bomen ook gerooid. Hiervoor komen wel bomen terug, namelijk Platanen. De bomen in het gedeelte Schotsestraat – Hoofdstraat zijn niet-vruchtdragende sierkersenbomen. Deze bomen zijn zuilvormig in verband met de gevels van de aanliggende bebouwing die kort op de bomen staan.
Openbare verlichting
De openbare verlichting dient te voldoen aan de Woonkeur (= Politiemerk Veilig Wonen). In de Jan de Rooijstraat worden standaard lichtmasten en dito armaturen toegepast.
Financiën
De totale projectkosten bedragen € 950.000,-.
Planning
De werkzaamheden in de Jan de Rooijstraat starten op 1 april 2007 en zullen medio oktober 2007 gereed zijn. Om de bereikbaarheid van bedrijven en percelen zo veel mogelijk te waarborgen wordt het werk in fasen uitgevoerd, namelijk:
Gedeelte Hoofdstraat tot Schotsestraat april – juli
Gedeelte Schotsestraat tot rotonde augustus – medio september
Gedeelte rotonde tot Zuidhollandsedijk medio september – medio oktober.